AA

Tudatos frizurák

Az egyik legrégebbi és legszebb szakma a fodrász. Művelői megszépítik azokat, akik igénybe veszik a tudást, és a művészi elkötelezettséget, ami az igazi mestereket jellemzi. De vajon hogyan lesz valakiből "jó" fodrász? Van-e mód megfelelő képzések útján elsajátítani az alapokat? Amikkel aztán ki-ki kialakíthatja a hozzá kapcsolható egyediséget, stílust, módszereket, szemléletet? Blogunkban ezzel, és a szakma egyik alappillérével: a hajvágással foglalkozunk.

Továbbképzéseink - Start Up - 1. szint

Hívd a 06 30 383 45 75 - öt,
vagy nézd meg a honlapon !

Szerző


Villányi László - okleveles gépészmérnök, az EFG alapító tagja. Mérnökként az EFG Rendszer által reprezentált logikának, ok-okozati összefüggések- nek feltárója és oktatója.


Utolsó bejegyzés az EFG indulásáról

2012.02.23. 09:25     Villányi László

A fodrászoknak nem jár a megalapozott tudás?

Mottó: Magad uram...

A RENDSZER megalkotása - a helyzet feltárása után - kihívássá és elkötelezettséggé alakult.
A kihívást az ismeretlenség jelentette, az elkötelezettséget az a helyzet táplálta, amiben a fodrászokat lenni véltem. A segíteni akarás. Küldetéstudatom alakult ki.
Elkezdtem beleásni magam egy teljesen ismeretlen szakmába. Ástam és ástam és ástam... Utána néztem a "nagyoknak" is (Sasson, Pivot Point stb.). Nekem minden újdonság volt, és semmi sem volt természetes. Ez persze hasznos is volt: kívülállóként a megszokás nem befolyásolt. Szemet szúrtak olyan dolgok is, amik fölött talán elsiklottam volna az "így szoktuk" miatt.

Lépésről-lépésre kellett felépíteni a fogalomrendszert. Azokon a nagyon "alap" fogalmakon kívül ugyanis, amiket a szakma nagyjából (értsd: 60-70 százalékban) ugyanolyan értelemben használt (A vonal, B vonal, pontozás, tompavágás stb. - sokkal több nem nagyon van), nincsenek megnevezések a mozzanatok leírására.

A geometriából indultam ki. Ami hajvágás közben történik, ezzel modellezhető leginkább. Miért? Mert semmi egyéb nem történik, mint hogy a fodrász megfog egy tincset, azt valamihez képest valamilyen szögben tartja, valamihez képest valamilyen irányban vágja, azután elengedi. A gravitáció, és a fej gömbölyűsége pedig elrendezi a dolgot.

Úgy találtam, hogy ha meg akarjuk érteni a történések lényegét, ha előre akarjuk tudni, hogy milyen lesz a végeredmény egy-egy vágás után, akkor mindig a "mihez képest honnan"?, "mihez képest mit"?, "mihez képest merre"? az érdekes. Nekiálltam tehát rajzolni, szerkeszteni, és megérteni az összefüggéseket. Bebizonyosodott, hogy a hajvágásnak is van logikája, le lehet írni, le lehet rajzolni, és alapvető geometriával be is lehet bizonyítani mindent. De ami a legfőbb: el is lehet magyarázni!

Amit fodrászoktól láttam a gyakorlatban, én megszerkesztettem. És közben meg is értettem. Törvényszerűségek "derültek" ki, meghatározások születtek! Olyanok is, amelyek eddig nem léteztek! Az EFG rendszerben használt fogalmak logikusak, pontosan meghatározottak, egyértelműek lettek. Aki ismeri ezt a szakmai nyelvezetet, az minden kétséget kizáróan tud elmondani bármely, a hajvágás során felmerülő történést, okot és okozatot. Aki viszont nem... hát...
Csak egy példa: egyszerű megállapítás, hogy a hajvágás zömében a térben történik. Ugye? És mégis: egy tincs térbeli pozíciójának meghatározásáig tudomásom szerint az EFG-n kívül még senki nem "merészkedett". Pedig hát hogyan is lehetne enélkül megállapítani, leírni, és főleg megtanítani, hogy mi történik? Honann tudhatnánk, hogy a térben levágott hajat elengedve hogyan fog majd a dolog kinézni? Vagy megfordítva: honnan tudhatnánk, hogy milyen helyzetben kell dolgozni ahhoz, hogy egy elvárt végeredményt kapjunk?

       

Újra és újra felszínre tör a kérdés: mi az oka, hogy még senki nem vette a fáradságot a hajvágás elméleti alapjainak feltárásához nálunk?
Nem volt elég idő?
Nem volt elég papír? Vagy mi?
Olyan érzésem van - és ez kizárólag a személyes véleményem - mintha a szakmának nem lenne érdeke felkészült fodrászokat képezni. Vagy nem nézték ki a fodrászokból, hogy van igényük a dolgok megértésére?

Nos kérem szépen, örömmel jelenthetem, jó hírem van!

Az oktatásainkon résztvevők kifejezetten értékelik a logikus magyarázatokat. Van rá igényük! Hálásak érte! Nem könnyű ugyan átállniuk a teljesen szokatlan, számukra újszerű megközelítésre, a gondolkodást is igénylő, nem csupán bámészkodásra kárhoztató magyarázatokra. De örömmel teszik. Látom a nap végén, hogy fáradtak, hogy "sokkolja" őket a rengeteg információ (melyek túlnyomó többségét az alapoktatáskor meg kellet volna kapniuk). De hálásak érte, sokszor hangzik el a "hát ezt így kellett volna tanulnunk!" bűvös mondat, és ami a befogadó készséget tökéletesen jelzi - az indító kurzuson résztvevők közül (pedig az anyag újszerűsége, szokatlansága miatt talán ez a legnehezebb) szinte mindenki rögtön feliratkozik a következő modulra.

Ilyenkor értem meg a pedagógusokat - azokat, akik szívből, és nem kényszerből azok...
A sugárzó arcok látványa kárpótol azért a két év kemény munkáért, amit beletettem a RENDSZER-be...

 

A bejegyzés trackback címe:

https://tudatosfrizurak.blog.hu/api/trackback/id/tr674183434

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása