AA

Tudatos frizurák

Az egyik legrégebbi és legszebb szakma a fodrász. Művelői megszépítik azokat, akik igénybe veszik a tudást, és a művészi elkötelezettséget, ami az igazi mestereket jellemzi. De vajon hogyan lesz valakiből "jó" fodrász? Van-e mód megfelelő képzések útján elsajátítani az alapokat? Amikkel aztán ki-ki kialakíthatja a hozzá kapcsolható egyediséget, stílust, módszereket, szemléletet? Blogunkban ezzel, és a szakma egyik alappillérével: a hajvágással foglalkozunk.

Továbbképzéseink - Start Up - 1. szint

Hívd a 06 30 383 45 75 - öt,
vagy nézd meg a honlapon !

Szerző


Villányi László - okleveles gépészmérnök, az EFG alapító tagja. Mérnökként az EFG Rendszer által reprezentált logikának, ok-okozati összefüggések- nek feltárója és oktatója.


Az ötlet és a megvalósulás 4.

2012.02.21. 09:37     Villányi László

Utolsó mentsvár(?) - a step by step-ek

Mottó: Úgy jártam mint parasztbácsi a műrepüléskor: na, erre nem számítottam!...

Mivel írott tananyagokra nem leltem, a továbbképzések sem segítettek a tájékozódásban, gondoltam: jöjjenek a "step by step"-ek. A nevében is benne van: "lépésről lépésre"! Na, majd itt megtalálom a hazai szakkifejezéseket! Meg a logikát! Ahogy a frizura készül!... A kulcsot a RENDSZER elkészítéséhez! Hogy az oktatásainkon a lehető legérthetőbb legyen minden! Itthon is!

Röviden: Nem jött be...

Nem fodrászoknak írom: a step by step-eket fodrászok, fodrászmesterek teszik közzé, mások okulására. Elsődleges cél úgy leírni a készítést, hogy annak alapján más is meg tudja csinálni. (Olyasmi ez, mint nálunk, mérnökéknél a "technológiai sorrend".) Persze a kitaláló/bemutató számára szakmai dicsőséget is hordoz - "ÉN csináltam ezt, lássátok mindannyian! Büszke vagyok rá!"

Bújtam hát a step by step-eket... internet, szaklapok, bulvárlapok... Rengeteget megnéztem.
Említettem már: kétféle anyag létezik: "videós", zenei aláfestéssel - a zenék tetszettek, de magyarázat híján semmit nem tudtam meg -, és a "fotós-leírós".

Hozzá vagyok szokva a szakmai irodalomhoz. Tudom, hogy a "szakszöveg" műfaj nem képregény óvodásoknak. Általában nehéz, sokszor nem is lehet első átolvasásra megérteni mindent. Arra is fel voltam készülve, hogy - mivel nem vagyok fodrász - lesznek olyan (szak)kifejezések, amiket nem is érthetek: ezek értelmezéséhez segítségre szorulok. Abban viszont biztos voltam, hogy a folyamat logikáját ki tudom majd hámozni. Talán nem bonyolultabb, mint a parciális differenciál egyenletek numerikus megoldásai... És hogy ha megismerem egy-egy szakmai szó jelentését - milyen naív voltam! -, legközelebb már nem okoz majd problémát a megértés.

   

Lássuk hát, hogy jártunk...:

Nem volt olyan eset(!), amikor az általam megkérdeztt fodrászok meg tudták volna mondani, hogy az adott step by step szöveggel mit akart a szerző elmondani. A mellékelt képek alapján annyit tudtak mondani, hogy ők hogyan készítenék az adott frizurát. De ez a magyarázat köszönőviszonyban sem volt a leírtakkal.
A sokadik step by step nézés után láttam, hogy - ugyanarra a dologra, fogásra - ahány szerző, annyiféle kifejezést használ. Bábeli zűrzavar van, nyelvi értelemben is.
(Erről a jelenségről egyébként meggyőződtem fodrász-beszélgetéseken is - amikor nem alap-alap dolgokról volt szó. A megfelelő kifejezések hiánya miatt sok időbe telt már csak az is, hogy kiderüljön: ugyanarról beszélünk!...)
A szövegek csak összezavartak. A szöveg nélküli step by step-ek (mert vannak csak fényképesek is!) végeredményét nézve persze ki-ki elképzelhet valamiféle elkészítést (szerintem a gyakorlatban ez is történik) -, de akkor elég lenne csak a végeredmény-kép!

Sommásan megállapítható volt, hogy akinek a step-bay-step-ekre szüksége lenne, az nem érti! Viszont aki érti (vagy véli érteni), annak már nincs rá szüksége!"

Zárójelek között egy érdekesség azért, hogy lássátok: igazam van: Már az első, alapozó modulunkba betettem egy játékot. A jelenlévő, végzett(!) fodrászoknak (van olyan is, aki húsz-harminc éve van a szakmában!) megmutatok egy adott step by step szöveget. Amikor ennek alapján "megértették" és elképzelték a dizájnt, 4 különböző frizurafotót mutatok hozzá. Ezek egyikéről szól a leírás. Aki kitalálja, hogy melyikről (és persze meg is tudja indokolni), az nyert. Az eredmény lesújtó.
    - Mindig mindegyik fotóra van tipp. Ugyanazon szöveg alapján!
    - Még nem fordult elő, hogy a jó megfejtésre tippeltek volna a legtöbben.
    - Amíg a fodrászok még kép nélkül olvassák a step by step szöveget (pedig még csak egy 1/2 EFG kurzuson "vannak túl"), saját maguk mondják ki: "...ez halál gáz..."

Még mielőtt valaki azt hinné, hogy ez a blog a step by step-ek szerzőit akarja lejáratni: hát nem! A kapcsolódó frizurák csodálatosak, igazi mestermunkák. Az ismeret-átadási törekvés, a befektetett energia előtt le a kalappal.

Ja, hogy a használhatóság mértéke nem éri el azt az arányt, ami ugyanennyi munkabefektetéssel elérhető lenne? Szerintem ez kifejezetten nem a szerzők hibája. Nem gondolom, hogy bűnbakot kellene keresni. Egyszerűen a világ (2012-őt írunk!), a szakma lehetőségei (csodálatos eszközök és megoldások!) elszaladtak amellett a szemlélet mellett, ami korábban uralta az oktatás alapjait, és - a jelek szerint - uralja a mai napig is.

   

Számomra a step by step-ek tanulmányozása után jött el az a pillanat, amikorra 100 százalékig meggyőződtem arról, hogy a szakmának valóban égetően szüksége van az EFG rendszerre!

Legközelebb arról írok, hogyan alakult ki az egységes nyelvezetet, hogy jött létre az EFG fogalom-rendszere, hogyan vált megérthetővé és taníthatóvá a hajvágás logikája, összefüggései.

A bejegyzés trackback címe:

https://tudatosfrizurak.blog.hu/api/trackback/id/tr454154200

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása