AA

Tudatos frizurák

Az egyik legrégebbi és legszebb szakma a fodrász. Művelői megszépítik azokat, akik igénybe veszik a tudást, és a művészi elkötelezettséget, ami az igazi mestereket jellemzi. De vajon hogyan lesz valakiből "jó" fodrász? Van-e mód megfelelő képzések útján elsajátítani az alapokat? Amikkel aztán ki-ki kialakíthatja a hozzá kapcsolható egyediséget, stílust, módszereket, szemléletet? Blogunkban ezzel, és a szakma egyik alappillérével: a hajvágással foglalkozunk.

Továbbképzéseink - Start Up - 1. szint

Hívd a 06 30 383 45 75 - öt,
vagy nézd meg a honlapon !

Szerző


Villányi László - okleveles gépészmérnök, az EFG alapító tagja. Mérnökként az EFG Rendszer által reprezentált logikának, ok-okozati összefüggések- nek feltárója és oktatója.


Vágással, vagy styling-al?

2012.03.26. 11:44     Villányi László

Megdöbbentett egy minap lezárult felmérésünk eredménye. Sok válasz alapján átlagosnak mondható, hogy (hölgyek esetében) az egy vendégre fordított idő 1/4-ét teszi ki a vágás, 3/4-ét pedig az azt követő styling, főnözés stb.

Nincs is ezzel semmi baj, különösen ha a jobbnál jobb eszközöket és anyagokat gyártók és forgalmazók szemével nézzük a dolgot. Az üzlet dübörög, dörzsölhetjük a tenyerünket, mi kell még?...

Valami azért kell. Ezt meg onnan tudom, hogy keresletet lehet generálni például ilyen marketing üzenetekkel - idézek: " (x.y.) technikával vágom a hajakat, és így a vendégek otthon ugyanúgy meg tudják szárítani a hajukat, mintha fodrásznál jártak volna. A frizura rendezi önmagát!" Nem akarok most belemenni abba, hogy mi is az a valami, amit az illető technikának nevez. Ha valaki a "technika" szó alatt azt érti, amit az adott oktatási rendszer képvisel - hát legyen. Ami most a lényeg, az a második, rövid mondatocska: "A frizura rendezi önmagát!"
Hadd tetézzem még: beidézek a témával kapcsolatos még egy bejegyzést a net-ről. Íme: "... amivel a vékony szálú, puha hajból is nagyon tartós, fazonját sokáig megtartó frizurát lehet vágni. Nekem 1-szer két hónap után sem kellett mennem rövidet(!) vágatni. Ha a fodrász nem arra játszik hogy minél előbb viszontlássátok egymást, akkor több hónapig megtartja a formáját a haj. Az országban 40 ilyen fodrász van. De hol a többi...?"

A leírtak persze tele vannak tévhitekkel és szakmaiatlansággal, de nem azért citáltuk ide ezeket, hogy pálcát törjünk íróik felett. Miért kellene tudni nekik, hogy távolról sem vágás"technikáról" van szó, sem pedig csodaszerről. Nincs éppen "40 fodrász", és nincs körmönfont, tudatos megfontolás sem. Egyszerűen arról van szó, hogy vannak országok (igaz, nem túl sok), ahol igyekeznek megtanítani a fodrászokat hajat vágni (igaz, jó sok pénzért) - abban az értelemben, ahogy azt én is gondolom, ahogy az EFG is gondolja.
Logikusan. Tudatosan. Geometriailag is megindokoltan. Minden mozdulatról tudva, hogy annak mi lesz a következménye a végeredményben. Mindig tudva, hogy ha valamilyen formai eredményt akarunk, ahhoz mit kell csinálni?...Tudva, hogy vágással szinte mindent el lehet érni, amit a styling anyagokkal és eszközökkel. Ráadásul tartósan. Csak hát tudni kell, hogy hogyan...

       

Mostani bejegyzésem szempontjából inkább az a vágy, korszerűbben fogalmazva "piaci igény" a fontos, amit kifejeznek ezek a "vendég" mondatok.

Kurzusainkon vissza-visszatérő kérdés, hogy gazdaságos-e úgy dolgozni, hogy a vendégnek ne a styling és a finis adja meg - persze csak nagyon rövid időre - az érzést, hogy olyan frizurát kapott, amilyet szeretett volna. Hanem a vágással, a frizura struktúrájának kialakításával érjük el ugyanezt. Tartósan. A frizurát valóban "önbeállóvá" téve. A formát a szakma alapjával, a vágással, nem pedig különféle vegyi anyagokkal alakítva... A kérdés persze akkor merül fel, amikor világossá válik: az EFG ismeretekkel erre bárki képes lehet.
Az előbbi esetben hamarabb kell(lene) visszajönni a vendégnek. Kellene, mert egyáltalán nem biztos, hogy visszajön. Főleg, ha azt tapasztalja, hogy az első mosás után nincs frizurája. Az utóbbi esetben esélyes, hogy akár 2 hónap is eltelhet, amíg újra látod az illetőt - a frizura kitart addig... Jó ez nekünk üzletileg?
Végül mindig megállapodunk a hallgatókkal abban, hogy a második megoldás a jobb. Hosszabb távon ez ad nagyobb biztonságot. Mert hát igaz, hogy a vendég két hónapig nem jön, de hogy csak hozzád jön vissza, az tutti. Tapasztalatból tudjuk: az ilyen fodrászra hajlandóak heteket is várni! Ha tehát sikerül azt a bizonyos 2 hónapot ilyen vendégekkel feltölteni (márpedig sikerülni fog, láthatóan nagy igény van rá), akkor el is lehet felejteni a "nincs vendég, mert nincs az embereknek pénze" kifogást.

A hajvágásra fordítandó idő persze megnövekszik. Át kell gondolni a dolgokat, nem lehet összecsapni. Nem működik az "először gyorsan legyen rövidebb, essünk túl a vágáson, aztán majd alakítunk belőle valamit" filozófia. Hallgatóinktól tudjuk, akik már belekóstoltak mindebbe: az arány megfordult. 3/4 rész hajvágás, 1/4 rész (esetleg kevesebb) finis. És persze meglepően elégedett, annak hangot is adó vendégek. Szájról szájra terjedő hír. Nem csökken, hanem pont hogy nő a vendégkör.

Már most bátran jelenthetjük: 40-nél több ilyen fodrász van. Konkrétan ismerjük őket. A hallgatóink.
Az ő minden vágásuk három nagyon boldog embert jelent. A vendéget, a fodrászt, és engem. Jómagamat, aki érzékelem, hogy küldetésem apránként, de határozottan kezd megvalósulni.

A bejegyzés trackback címe:

https://tudatosfrizurak.blog.hu/api/trackback/id/tr454340184

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása